Predlog vzpostavitve postaje za električna kolesa MedvodEK – Žlebe (Pr’ Petač) odgovarja na več ključnih potreb lokalnega okolja in prinaša konkretne rešitve za izzive, s katerimi se krajani soočamo: 1. Spodbujanje trajnostne mobilnosti Vzpostavitev postaje za e-kolesa omogoča okolju prijaznejši način prevoza, ki zmanjšuje odvisnost od osebnih avtomobilov, znižuje emisije CO₂ in blaži prometno obremenjenost, ki je tako kot povsod, tudi v naši vasi vse večja. Električna kolesa so sodoben, učinkovit in trajnosten odgovor na mobilnostne izzive manjših krajev, kot je Žlebe. 2. Večja dostopnost in povezovanje Vas Žlebe leži nekoliko višje nad Medvodami in nima urejenega javnega prevoza, kar še posebej občutijo starejši prebivalci ter mladostniki, predvsem srednješolci, ki so pogosto odvisni od prevozov svojih staršev. Postaja za e-kolesa bi tem skupinam omogočila večjo samostojnost, boljšo vključenost v vsakdanje življenje in lažji dostop do šole, zdravnika, trgovine, kulturnih dogodkov, itd. Postaja MedvodEK v Žlebah bi hkrati pomenila močnejšo povezavo s sosednjimi kraji in z obstoječo mrežo postajališč (npr. Preska, center Medvod). S tem bi se bistveno izboljšala mobilnost na podeželju, zlasti za tiste, ki se želijo iz Žleb pripeljati do Medvod in tam nadaljevati pot z vlakom ali avtobusom. Obenem bi uporaba e-koles pripomogla k reševanju problema parkiranja v Medvodah, ki postaja vse večji izziv. Sistem MedvodEK tako ponuja trajnostno, praktično in vključujočo rešitev, ki bi koristila tako domačinom kot obiskovalcem. 3. Krepitev zdravja in kakovosti življenja Kolesarjenje spodbuja aktiven življenjski slog in prispeva k boljšemu fizičnemu in duševnemu zdravju. E-kolo je dostopno tudi tistim, ki morda ne zmorejo klasičnega kolesarjenja, a si želijo gibanja in samostojnosti. 4. Razvoj turizma in podeželja Žlebe ponujajo izjemno izhodišče za izlete in raziskovanje narave – v bližini so Sv. Marjeta, Jetrbenk, Sv. Katarina, številne pohodniške poti in kulturna dediščina. Postaja e-koles bi omogočila turistom, da pridejo do vasi s kolesom, se nato odpravijo peš v naravo, ter se z e-kolesom enostavno vrnejo nazaj. Tako bi Žlebe postale del širše rekreativne in turistične mreže občine Medvode. 5. Učenje praktičnosti in ekološke odgovornosti pri mladih Dostopnost e-koles bi mlade na naraven način spodbujala k trajnostnemu načinu življenja, samostojnosti in skrbi za okolje. 6. Potencial lokacije Pr’ Petač Točka pri Pr’ Petač je prepoznavna, dostopna in obenem blizu domačinov. Hkrati gre za lokacijo, kjer se že razvijajo kulturne in skupnostne pobude (npr. Hiša na hribu, Skedenj kulture), zato je postavitev postaje za e-kolesa tudi simbolično in funkcionalno logičen korak naprej.
Predlagam/o postavitev manjšega postajališča za sistem izposoje električnih koles MedvodEK v vasi Žlebe, na lokaciji Žlebe 23 "Pr’ Petač" saj lokacija predstavlja središče – centralno lokacijo vasi Žlebe. Postaja bi omogočala 2 priklopna mesta z možnostjo razširitve. Zagotovljena bi bila povezava z obstoječim sistemom MedvodEK. Bistvo predloga je povečanje dostopnosti in mobilnosti prebivalcev, predvsem starejših in mladih, ki so brez lastnega prevoza, ter spodbujanje trajnostne mobilnosti v kraju, ki nima javnega prevoza. Z dodatkom postaje se omogoči povezava z Medvodami in okoliškimi vasmi, okrepi zdrav življenjski slog ter podpre lokalni razvoj, tudi na področju turizma. Kaj se bo zgodilo? Vzpostavljena bo nova točka MedvodEK, kar bo: • omogočilo vsakdanjo uporabo e-koles za šolarje, delavce, starejše in druge krajane, • olajšalo obisk turističnih točk v okolici (Sv. Marjeta, Jeterbenk, Sv. Katarina, Hiša na hribu...), • prispevalo k zmanjševanju avtomobilskega prometa in izboljšanju okolja. Promet se je v zadnjih petih letih povečal vsaj za 100%.
Projekt vključuje naslednje ključne korake: 1. Določitev primerne lokacije: Za postavitev postaje MedvodEK predlagam/o lokacijo v vasi Žlebe, pri hiši Žlebe 23 ("Pr’ Petač"), ki jo mnogi vaščani prepoznavajo kot naravno središče kraja. Predlagam dve možnosti postavitve, v sodelovanju z občino in krajinskimi strokovnjaki bi izbrali boljšo in jo smiselno in estetsko umestili v prostor. Na lokaciji je načrtovana gradnja nove ceste, kar predstavlja enkratno priložnost, da hkrati premišljeno zasnujemo tudi funkcionalno in lepo urejeno postajo za e-kolesa. S tem bi združili infrastrukturne posege s trajnostno rešitvijo mobilnosti. Preučena je bila tudi alternativa čez cesto, na drugi strani našega vrta, vendar je bila zaradi nestrinjanja sosednjih lastnikov ta možnost žal izključena. Pobudo za postajo je izrazilo več krajanov, večina pa meni, da je lokacija pri naši hiši najbolj smiselna in dostopna za širšo uporabo. 2. Priprava predloga arhitektov in tehnična priprava terena: ureditev podlage, dostopa in ureditev električnega priklopa. 3. Nabava in postavitev stojala/postaje za e-kolesa (v skladu s standardi MedvodEK). 4. Povezava z obstoječim sistemom MedvodEK in vključitev v aplikacijo za izposojo. 5. Obveščanje javnosti in promocija postaje (označitev, vključitev na zemljevid, predstavitev vaščanom). Dodatno bi se krajani, če bo potrebno, prostovoljno vključili v urejanje terena ali organizacijo informativnih dogodkov. Lokacijo bi v prihodnje bila primerna tudi kot info točka za vaščane.
Predlagana lokacija za postajo e-koles je pri hiši Žlebe 23 ("Pr’ Petač"), kjer že zdaj poteka veliko vaškega dogajanja in kjer prostor naravno deluje kot manjše središče kraja. Možnosti umestitve: 1. Prva možnost zajema zemljišča s parcelnimi številkami 314/10, 314/11 in deloma občinsko parcelo 678/1. Gre za trikotnik zemlje, ki je trenutno neizkoriščen, a bi ga bilo mogoče z manjšimi ureditvami funkcionalno vključiti v krajino. Ob sodelovanju s krajinskimi arhitekti bi lahko postaja postala estetski in trajnostni element v prostoru. 2. Druga možnost se navezuje na prihodnjo gradnjo lokalne ceste. Takrat bo del obstoječega vrta prestavljen, postavljala pa se bo tudi nova ograja. To ponuja priložnost za sočasno umestitev postaje za e-kolesa, ki bi bila oblikovno in prostorsko usklajena z novo cestno in krajinsko ureditev. Gre za parcelo 314/8. Vse navedene parcele so v zasebni lasti, kot lastnica pa soglašam z vzpostavitvijo postaje. Prilagam pisno soglasje.
Projekt pod ideja 1 je možno izvesti hitro, v eni sezoni (pomlad–jesen 2026), saj je obseg del razmeroma majhen. Projekt pod idejo 2 pa bi verjetno potekal usklajeno z obnovitvijo ceste. Idealno bi bilo, da bi bila postaja postavljena do poletja 2026, ko bi jo lahko uporabljali tako domačini kot obiskovalci.
Trenutno ni potrjenih zunanjih virov financiranja. Domačini smo pripravljeni pomagati prostovoljno pri pripravi terena, komunikaciji z občino in promociji postaje, saj verjamemo, da gre za pomembno pridobitev za kraj.